Det svåra med att testköra instrumentpaneler till traktorer (här: New Holland 8770) är att det räcker inte bara med att koppla in 12V och jord, det behövs även tändsignal och en del andra grejer för att få panelen att tro att den sitter i själva traktorn. Skatboet på bilden har egentligen inget med felsökningen att göra, utan är enbart för att få _igång_ panelen.
Felet med panelen är att fyra knappar till arbetsbelysningen har lagt av. Oklart varför, men nånting i panelen stoppar signalerna ut till ljusreläerna. På vägen mellan knapparna och processorn sitter en 74HC165 (parallell-to-serial shift), och för att förstå hur den funkar behövs lite datablad att läsa i.
Istället för att läsa på en tråkig skärm dammar vi av databoken för hela 74-serien (från 1993) och pluggar lite vid sidan om felsökningen för att få ett bättre hum hur allt är tänkt att funka. Därefter inser vi att 165:an troligtvis inte är orsaken, så vi ändrar hypotesen och letar vidare.
Med andra ord en helt vanlig dag på världens bästa jobb.