Kategorier
Reparation

Actia VAS 6154 (ODB)

Ibland är det bra att kunna överträffa sig själv.

Som här; ett ODB-verktyg från en bilverkstad där någon olyckligen råkat stöta till USB-sladden så att det blev en hävarmseffekt, kontakten knäcktes loss från kretskortet. Alla nio kontaktpunkter (fem för ström och signaler, fyra för ankare / chassi) slets loss. En till fyra avslitna punkter är vardagsmat, men alla nio är värsta tänkbara mardrömsscenario.

En rejäl besiktning gjordes i mikroskopet för att den vägen försöka lista ut hur sjutton vi skulle gå tillväga för att angripa detta problem. Att löda pyttesmått är rutin, men när det inte finns något att löda fast blir det snäppet svårare.

Efter ett tag hittades en möjlig lösning. I mikroskopet syntes att pinne 2 och 5 inte hade slitit loss lika mycket material som pinne 1, 3 och 4. Idé föddes: tryck in kontakten lite längre bak på kretskortet så att pinne 2 och 5 når ledningsbanorna, och löd fast dem där. Borde vara görbart, och då är två av fem pinnar lösta.

De övriga tre, då?

Vänd kontakten upp och ner. Ta fram 0.22mm-tråd och sätt en stump (ca 15mm lång) på pinne 1, 3 och 4. Lägg sen hela kontakten till rätta, fixera med ankarna, löd fast pinne 2 och 5, och tråckla ihop trådarna på 1, 3 och 4 så att de dras dit de ska, och löd fast. Det borde väl funka?

Facit: Ja, det funkade.

På det hela taget en bensvår reparation i och med att 1) USB-kontaktens pinnar skymdes av metallhöljet, och 2) samtliga fem ledningsbanor var av. Ungefär 45 minuters idogt arbete i mikroskopet och MacGyver-lösning för hela slanten, men det gick vägen.