Kategorier
Reparation

Dymo labelwriter

En elektronikverkstad är inte skonad från trasiga prylar, för den som inte kände till det.

Här fick etikettskrivaren spader, av helt okänd anledning. Den var endast två månader gammal, men eftersom den är en av livsnerverna beslöts det att inte åberopa en ny på garantin för det hade kostat massvis med tid. Istället skruvades den isär för att ta reda på vad som hänt.

Det visade sig att inte mindre än fyra etiketter på något helt obegripligt sätt hade lossnat från sitt skyddspapper, pressats samman med matningsvalsen och skapat en katastrofal härva på undersidan av den. Motorn orkade därför inte röra sig, varken framåt ellet bakåt.

Vänligt men bestämt så plockades alla stenhårt packade etiketter bort. Manövern tog närmare en halvtimma innan valsen blev befriad. Vid testkörning efteråt blev etiketterna som bilden visar. Termogrejen har med andra ord fått någon sorts smäll så den vill inte vara med i leken längre.

Nytt försök görs ikväll, och då ska det dykas ner ännu djupare för att se vad det är som felar.

(NB: Det är inte alls lika roligt att reparera ens egna grejer :) )

Kategorier
Reparation

Digitalbox Humax

Blev kontaktad av en kund som hade en digital TV-box med analoga ljudutgångar, vilket tydligen är väldigt ovanligt. Boxen hade kastat in handduken, och att byta ut den mot en modern variant skulle innebära att kunden även måste uppgradera hela sitt analoga HiFi-system, vilket skulle bli en kostsam historia.

Upp med boxen på arbetsbänken och skruva upp den. Två sekunder inspektion var allt som krävdes för att se att det är nätdelen som är boven, då nästan samtliga kondensatorer hade svällt och/eller läckt. De flesta hade en lite ovanlig kapacitansmärkning, så det gick inte laga allt på stört utan komponenter fick beställas hem.

När postpaketet anlände var det bara att byta alla kondingar samt ge lite kärlek till MOSFET:ens kylfläns för att se allt snurra fint igen.

Kategorier
Reparation

Läsplatta med glappig USB

Det kom in en läsplatta med en glappig USB-kontakt. När den löddes loss visade det sig att den knäckts i höjdled och slitit loss tre lödpaddar, samtidigt som två pinnar satt kvar på kretskortet. Sämsta tänkbara förutsättning för att byta ut kontakten, ingen lätt match.

Igår kväll gjordes ett försök. Ledningsbanorna på kretskortet är så kopiöst små att vanliga patchkablar inte duger. En nätverkskabel hittades i skrotlådan, och idén om att använda en av kardelerna därifrån uppstod.

Sagt och gjort; kardelen (ca 0.2mm tjock) förtennades och de tre pinnarna patchades för hand under mikroskopet. Manövern tog närmare en timma, inklusive att försiktigt få bort skyddslacken samt förankra kontakten för att förhindra vibrationsskador.

Inte den snyggaste reparationen, men det gick. Därmed slipper ytterligare en grunka hamna på återvinningen.

Kategorier
Reparation

Xbox One S, ny HDMI

Sent igår kväll hamnade en Xbox One S på operationsbordet för att få HDMI-kontakten utbytt. Här följer därför en liten guide (där siffrorna i listan anger vilken bild det handlar om) hur man byter denna, för de som själva vill göra det:

1. Frilägg moderkortet.
2. Identifiera vilken av de två kontakterna som ska bytas.
3. Löd loss.
4. Dubbelkolla att det var rätt kontakt. Om inte; gå tillbaka till 3.
5. Rengör paddarna.
6. Löd dit den nya kontakten.
7. Undersök lödningarna. Om det ser ok ut är allt klart.

Enkelt, eller hur?

(Facit: nej)

Kategorier
Reparation

Lexion 570

Det kom en inbjudan till Uvered om att närvara vid testkörningen av skördetröskan vars elcentral och styrenhet varit inne på service sen november 2019. En certifierad Claas-mekaniker fanns på plats för att montera in delarna, och samtidigt svara på ungefär en miljon frågor från en kunskapstörstande elektroniknörd som vill veta mer hur en tröska fungerar ”under huven”.

Sanningens ögonblick uppstod när startnyckeln skulle vridas; undertecknads puls låg på ungefär 200, bara för att nollas direkt när motorn inte orkade dra runt. ”Den har stått still sen i höstas, så vi laddar batteriet och tar lite smörgåstårta under tiden”, sades det.

Halvtimman senare gjordes ett nytt försök, med samma resultat. ”Vi tar in traktorn som får agera starthjälp”, sa ägaren, och detta skedde efter att batteriladdaren kopplats loss.

Sen var det dags på nytt. Svetten rann, adrenalinet flödade och pulsen var uppe på månen när motorn till slut drog igång och ett obeskrivligt dieseldunkande muller hördes. Hela kroppen skrek ”wow!”, samtidigt som ägaren inte gjorde så mycket väsen av det hela. Det var ju hans vardag, liksom.

Steg 1 var avklarat. Nu återstod bara att se hur och om manöverpanelen fungerade. Claas-mekanikern satte sig i hytten för att trycka och ratta runt allt som gick, för att på så sätt se vad som hände och inte. Felrapporteringen, när delarna kom till verkstan, löd ”Det kommer larm hela tiden, att funktioner fallit bort och att det inte går göra något”.

Inga larm dök upp.

”Vi låter den köra ett tag”, hette det då, så vidundret backades ut ur maskinhallen och det noterades att framdäcken var lika höga som jag själv. Det är en /viss/ skillnad i känsla att se monster på 25 ton ha fått liv, jämfört med att få igång en bärbar dator på 2.5 kg.

Tröskan körde i drygt en timma utan att ett enda larm dök upp, och sen var det dags att åka hem.

Challenge completed!