Kategorier
Reparation

Deutz Fahr 5680

Deutz Fahr 5680 med stendöd skärm. Hela boxen var fylld med harts så mätning blev allt annat än enkelt. Skärmen är obsolet och unobtanium, och en generisk/modern ersättare finns ej. Med andra ord: helt värdelösa förutsättningar för att kunna göra något.

Enter Sherlock Holmes och MacGyver.

Med värme gick det att mjuka upp hartsen någorlunda hyggligt, och med en rasp gick det att plocka bort småbitar. Vi hittar en 74LS00, med känd pinout, och använder två pinnar på den kretsen för att trycka in 5V respektive jord.

Enheten rasslar igång men inte ett skvatt syns på skärmen. Eller jo, ett svagt blinkande. Med oscilliskopet ser vi att bakgrundsbelysningen får en puls var 50:e millisekund, vilket förklarar blinket. En ny frågeställning uppstod: bakgrundsbelysning brukar normalt bara matas med konstant spänning, så varför blinkar det?

Ny djupdykning i anslutningarna till bakgrundsbelysningen. Vid katoden sitter en MOSFET som ser ut att styra strömmen ner från belysningen. Ovanlig konstruktion, men en smart sådan ifall man är ute efter att justera ljusstyrkan via någon inställning. Mätning på gate-pinnen så såg vi återigen pulsen. Lödningen såg lite trött ut, eller så var det massa harts kvar, så denna löddes om. Då, helt utan förvarning, försvann pulserna och belysningen körde konstant. Noice, kallödning var felet.

Nästa steg: skärmen var fortfarande blank. Inte ett skvatt, inte en pixel, syntes och här blir det lite svårare att avgöra om skärmen är skrot eller om mikrodatorn inte skickar ut någon information dit. Lyckades få tag på ett datablad och med hjälp av det hittade vi den pinne där pixelkontrasten ställs in. Pinnen mätte -15V, vilket låter lite väl högt (eller lågt, beroende på referensen). Fram med lite motstånd, en potentiometer, lite kabel och bygg ihop en spänningsdelare för att justera spänningen.

Wooosh; pixlar dök upp och försvann lika snabbt när potentiometern vreds. Oscilloskopet avslöjade att runt -12.8V var en bra nivå för läsbar kontrast på pixlarna, så skärmen – och enheten – som sådan fungerade alltså som den skulle och felet var att kontrastspänningen blivit skev. Fram med en trimpot, limma fast den på skärmens kant och löd fast alla kablar. Justera motståndet så att kontrastspänningen åter blir ca -12.8V, och skruva sen ihop allting och skeppa tillbaka till ägaren.

Disclaimern här är att vi bara testkört styrboxen med en 5V-bypass, dvs inte matat den med 12V via någon av de 150 pinnarna (som inte hade någon dokumentation någonstans), så det finns en minimal risk att detta quick-hack inte funkar när den sitter i maskinen. Ägaren ska testköra och återkoppla hur det blev, så fram tills dess håller vi tummarna.

 

Kategorier
Reparation

HF-transformator

Högfrekvenstransformatorer är special-special och oftast på snudd till omöjliga att ersätta då de vanligtvis är tillverkade till Just-exakt-den-nätdelen.

Här kom just en sån nätdel in, fast fuktskadad, och det visade sig vara en av lindningarna i transformatorn som oxiderat sönder. Utan ersättare var det bara att kavla upp ärmarna och försöka reparera skadan under mikroskopet.

Marginalerna var obefintliga för den 0.2 mm tjocka tråden, men efter en viss mängd barnförbjudna ord gick det till slut.

Nu begår vi helg, och gristidigt på måndag åker vi iväg på ett akutjobb i närheten där en Volvo L90 måste väckas till liv.

Kategorier
Reparation

Yara N

En Yara N-sensor landade på bänken.”Funkade i höstas”, hette det, ”men nu orsakar den spänningsfall och går inte använda”.

Dryga timman senare snurrar den fint igen. Det visade sig vara en 2mm-mutter, som håller fast kretskortet, som gjort sig fri och kilade fast sig mellan bottenplattan och kretskortet, och kortslöt därmed hela enheten.

Bort med alla skruvar och muttrar, och installera fyra nylondistanser istället för att förhindra liknande fel i framtiden. Nu bör den hålla sisådär 10-15 år till.

Kategorier
Elektronik

Varde ljus!

Ett ofta återkommande jobb är displayer med lysrörsbelysning som lagt av. Matchande lysrör är generellt svåra att köpa hem då det är många okända faktorer som spelar in; start- och arbetsspänning (1-3kV), formfaktor, kontakttyper, och liknande.

Det enklaste i ett sådant läge är att istället byta ut lysrören mot LED-belysning, som bara kräver en stadig matning av likspänning (oftast 12V), men detta har en stor nackdel: man tappar förmågan att via huvuddatorn kunna styra belysningen (”brightness”) vilket innebär fullt blås hela tiden, vilket kan vara jättedåligt för de som arbetar i becksvart mörker. Att bli bländad är inte trevligt.

Vi satte oss därför ner i slutet av mars för att komma på en lösning som kan användas universellt i alla miljöer (12/24V, dagslkus, beckmörker, etc), och idag blev prototypen klar.

Detta lilla kretskort mäter knappt 2×2 cm och innehåller en mikrodator med en egenutvecklad mjukvara som är skitsmart: koppla in valfri matning, valfri belysning och en potentiometer, mikrodatorn knyter ihop allt och justerar sedan belysning efter önskemål.

Nu ska bara de sista finjusteringarna göras, och därefter beställer vi hem en hel batch med dessa magiska ting och installerar i olika enheter vid behov.

Kategorier
Reparation

Sunseeker

För första gången beger vi oss ut på totalt okända marker i form av en båt. Målet är att försöka hitta felet på den automatiska landgången, som stått obrukbar i flera år.

Det trånga motorutrymmet höll på att orsaka klaustrofobi, och det låga taket gav en del blåmärken, så det var läge att ha tungan i rätt mun i navigeringen.

Häng med i denna första lilla minidokumentär!