Kategorier
Reparation

ECU, våg och såg

Efter att ha besökt Elmia var det dags att ta sig i kragen och köra övertid på lördag och söndag, för att hinna ikapp med saker som blivit liggandes i två veckor på grund av VAB och annan sjukdom.

Av de sex jobb som togs tag i är bland annat följande:

1. Styrbox/ECU (bild 1) till en Volkswagen där ägaren själv hade bytt EEPROM, men det blev lite skador på kretskortet och vi ombads korrigera dessa. En SO8-kapsel löddes fast, och tre 0.1mm-trådar lades till under mikroskop för att ersätta de skadade ledarna (klart).

2. En styrdosa (bild 2) till en sorts vågsystem hade 26 år gamla batterier i sig. Dessa hade läckt och vållat kopiösa skador, bland annat på flexkabeln till knappsatsen. Dosan finns inte att köpa ny, och att byta ut hela vågsystemet är inget billigt alternativ, så här kommer det att krävas en hel del jobb (ej klart).

3. Styrpanelen till en industrisåg Otto Martin T60 (bild 3) hade fått död bakgrundsbelysning och återförsäljaren kunde inte byta ut panelen förrän i december. Vi tog då en genväg; tog kontakt med LCD-tillverkaren och köpte en ny display direkt från dem. Bytte ut den alldeles nyss, och nu ska allt skeppas tillbaka till ägaren uppåt i landet.

Det får räcka för idag. Imorgon väntas tre nya paket, så vi börjar beta av från jobbhögen redan klockan 07 så att högen inte växer alldeles för mycket.