Här är en sammanställning av vanliga frågor som kommit in under åren.
Fråga: Min X är trasig. Jag skickar in den så fixar ni resten, eller?
Svar: Nej. Innan något skickas / lämnas in till verkstan måste du ha ett ärendenummer. Detta får du genom att fylla i serviceformuläret så att vi på förhand får så mycket bakgrundsinformation (vad som hände innan och under skadan) som möjligt. Det är även viktigt att vi får se hur själva skadan på just din enhet ser ut. En skärmdump på ett foto från en nätauktion duger inte alls. Saker som skickas in och som inte är uppmärkta med ärendenummer kommer att gå i retur utan åtgärd.
Fråga: Nu har jag ett ärendenummer. Är det OK om jag lämnar in enheten imorgon klockan 17?
Svar: Nej. Vi har inte drop-in. Bor du nära och allra helst vill lämna in personligen så går det bra, men då enbart när du fått ett datum och en tid av oss.
Fråga: Styrboxen till min X har fått vatten i sig och fått oxidskador. Har sett på Youtube att ni reparerat sådant tidigare. Kan ni garantera att just denna skada blir en lyckad reparation?
Svar: Nej. Vi är en serviceverkstad som arbetar utanför ramarna. Detta innebär att vi inte har tillgång till kretsscheman eller övrig dokumentation från tillverkarna, och det i sin tur innebär att vi måste använda tidigare erfarenheter och kvalificerade gissningar för att lista ut hur vi ska reparera den aktuella skadan. Vi lyckas oftast, men inte alltid, och av den anledningen kan vi aldrig ge någon som helst garanti för att felet blir åtgärdat. Om du inte vill chansa med en reparation så rekommenderar vi att du köper en helt ny enhet.
Fråga: Mitt DeLaval-aggregat är trasigt. Kan jag skicka in det för reparation utan att fylla i serviceformuläret?
Svar: Ja. För de tillverkare vi har serviceavtal med behöver du inte fylla i formuläret; det är bara att skicka in. Se dock till att alla lämpliga dokument finns med (faktureringsuppgifter, inköpsunderlag, och så vidare).