Kategorier
Reparation

Fendt 712

En Fendt 712 landade på arbetsbänken efter att den blivit svart. ”Man ser vad det står om man lyser med en ficklampa”, sades det, och det var en tydlig signal på att skärmen är intakt men belysningen är skrot, så vi fick i uppdrag att hitta en lösning.

Skärmen är från 1998 och är helt obsolet. Det fanns begagnade exemplar att köpa på Ebay, till den något hisnande prisklassen 10-12k, så det var bara att fetglömma.

Skruva isär enheten i atomer och ta en titt vad som finns att leka med. Belysningen i skärmen är CCFL (lysrör), och steg 1 var att kolla om det var lysröret som var skrot eller om det var inverteraren (som matar lysröret med typ 1000 volt) som var körd. Lysröret drog glatt igång när vi kopplade in testverktyget, och det var med andra ord inverteraren som var körd.

En titt på Ebay igen för att se om nya sådana fanns, och hjärtattacken var än en gång ett faktum: tre tusen spänn för ett begagnat, ”kanske funkar”, exemplar. Fetglöm.

Tog då kontakt med ägaren för att hörde hur denne ville gå vidare. En möjlighet fanns att byta ut lysrören mot LED-belysning istället, men detta med den lilla nackdelen att det blir då fullt blås hela tiden då det inte längre går att justera ljusstyrkan med datorn. ”Vi testar med LED”, hette det.

Sen kom nästa utmaning: att spänningsmata enheten. Att koppla in 12V och jord räckte inte, det finns även en tändsignal med i leken och denna är allt annat än trivial att hitta utan ett elschema. Slog då en signal till Fendt-specialisten i Skåne för att höra om de hade möjlighet att hjälpa till med den biten. Några minuter senare kom ett mail med schema över anslutningskabeln (tack!), och då var det en enkel match att få igång enheten.

Skärmen var allt annat än enkel att ta isär. Lager på lager med skruv, kretskort, plast, fresnellins och fan och hans moster stod alla på rad för att göra livet surt. Där krävdes tungan i rätt mun och fyra olika mejslar för att ta sig in i den delikata anordningen där lysröret befann sig. Naturligtvis alla längst ner, längst in, och längst bort.

Fram med en remsa 3 mm-LED, sätt den där lysröret tidigare hade huserat och skarva på en röd samt en vit kabel och dra ut dessa för senare anslutning. Sen skruva ihop allt i omvänd ordning, tappa två mikroskopiska skruvar och se dessa studsa bort, utbrist barnförbjudna ord och plocka sen upp skruvarna med pincett efter att fem minuter ägnats åt att hitta dem.

Nästa steg: var ska lamporna kopplas in? Vilken är den mest strategiska punkten med matningsspänning? Två LM2575 fanns på plats, och efter lite Sherlock Holmes-manér kom vi fram till att ingen av dessa får 12V-matning förrän tändsignalen finns på plats. Detta innebär att det är ett bra ställe att tjuvkoppla på, för då finns ingen risk att belysningen är konstant på (och därmed dränerar batteriet) utan den tänds först när tändsignalen finns, vilket innebär när nyckeln vrids på.

Tjuvkoppla, testkör, och….voila: varde ljus!

Challenge completed.