En New Holland CX880 kom in för länge sedan med randig skärm och ville få den utbytt. Att byta skärm är normalt ett halvtimmasjobb, men i detta fall hade den tidigare (inte nuvarande) ägare byggt en speciallösning för belysning och denna fick först rivas ut. Då upptäcktes även att samma person hade av helt outgrundlig anledning plockat loss en massa komponenter från kretskortet, så tid fick spenderas för att lista ut hur sjutton personen egentligen tänkt.
Därefter skickades allt tillbaka och ägaren meddelade att inget funkade; allt är kolsvart. Där och då blev det lång diskussion med leverantören som verkade ha skickat fel skärm, men de vägrade låta köpet gå åter.
Displayen kom in för runda två och vi fick själva försöka lista ut hur fanskapet ska gå igång med en CX880. Lång historia kort: det gick till slut, och allt skickades tillbaka.
Ägaren meddelar då att skärmen funkar, men belysningen är väck; går inte se ett jota inne i tröskan 梁
Displayen kom in en tredje och sista gång, och efter att nu ha suttit i verkstan och svurit i en halvtimma över att den tidigare ägaren hade plockat bort för mycket komponenter – som alltså förhindrade att den nya skärmbelysningen kickade igång – rev vi ut allt och började om från noll.
Med en bit 12V LED-strip, tålamod och finurlighet lyckades vi till slut få allt på plats. Testkörning och allt sken upp likt midsommarafton, och /nu/ kan vi äntligen skicka tillbaka allt med gott samvete.
Nu kan vi börja beta av nästa sak i akuthögen. Fyra arbetsdagar kvar innan semestern börjar på fredag.