Kategorier
Reparation

Ultraljud SonoMaxx

I början av augusti öppnade verkstan efter att ha varit semesterstängd, och det blev ett stort skutt direkt in i hetluften efter att det varit ett rejält åskväder över hela landet: många stängselaggregat hade blivit berövade livet, och bara under de senaste nio arbetsdagarna har inte mindre än 18 aggregat fått nytt liv. Som alltid med dessa aggregat gäller det att komma ihåg att dränera kondensatorerna innan service, vilket vi blev varse om två gånger när tummen fick sig en kyss på 500V.

Till de lite mer intressanta jobben som dök upp hörde ett portabelt ultraljud som tillhör en veterinär. Ultraljudet hade tidigare öppnats av en annan serviceverkstad som konstaterade att ”där är det trasigt men vi kan inte laga sånt och det finns inte längre reservdelar”. Ultraljudet landade då här på bänken och det var första gången vi fick dyka ner i medicinsk utrustning (om än avsett för hästar).

Felbeskrivningen löd ”det räcker att nudda kabeln så bryts strömmen”, så hypotesen var att det var glapp i själva kontakten inuti maskinen. När vi öppnade såg vi att det var mycket mer än så; oxid i mer eller mindre hela området på och runt kontakten, och det var snarare denna oxid som orsakade felbeteendet.

En lång titt i mikroskopet för att försöka lista ut om det fanns något kvar att jobba med eller om allt var helt ruttnat. Två små kondensatorer låg helt begravda under en hög med ärg och annat skräp, och innan vi ens kunde börja fick vi på något sätt försöka rita av hela kretskortet på papper. Detta av den enkla anledningen att när det finns så omfattande oxidskador är risken stor att – när ett skrapinstrument kommer ner – alla ledningsbanor rivs upp, och då är det bra med en papperskopia att ha som referens.

Efter att ha suttit i mikroskopet i närmare två timmar lyckades vi till slut få rätsida på det mesta. All oxid, utom den som satt inuti skärmkabel, blev sanerad och det krävdes bara en enda patchkabel för att ersätta en bortruttnad ledningsbana. Testkörning av enheten gick galant; vi kunde utan problem stå och vicka och rycka på kabeln utan att matningen försvann.

Veterinären slapp därmed att punga ut en kvarts miljon för en ny enhet, återvinningen behövde inte ta emot en skrotad enhet, och vi blev en erfarenhet rikare. Win-win för alla.